Timemanagement en informatiestress

Timemanagement en informatiestress

16 juni 2019

Tijd voor een nieuwe blog. Het was al even geleden dat ik een blog schreef, maar je hebt wel mijn tips en nieuwtjes kunnen volgen op Facebook. Een dag heeft maar 24 uur en dat betekent dat ik keuzes moet maken in wat ik wel en niet doe.  En soms ben ik dan meer online en soms minder.

Wist je trouwens dat mensen gemiddeld meer dan 6 uur per dag online zijn? En daarvan brengen we per persoon per dag 2 uur door op social media. Dat is ongeveer een maand per jaar. Als je je daar goed bij voelt, is dat natuurlijk prima. Maar wat is de invloed van al die informatie die via social media op je afkomt?

Als je meer informatie binnen krijgt dan wat je kunt verwerken, dan zal dit op een zeker moment leiden tot stress en spanning. We noemen dit informatiestress of information overload. Door het internet is de informatie die je kunt vinden explosief toegenomen. Hiermee is ook de hoeveelheid ongevraagde informatie toegenomen. Vooral de smartphone die ons ook heel veel mooie dingen heeft gegeven, zorgt voor makkelijke toegankelijkheid tot al die informatie.  Je opent je Facebook snel even om te kijken hoe het met je vriendenkring staat en voor je het weet ben je verzand in allerlei informatie waar je niet op zat te wachten. Hierdoor kun je je uiteindelijk minder concentreren, minder genieten en ben je minder efficiënt.

Hoe kun je dit doorbreken? Een professional organizer is natuurlijk geen psycholoog, maar kan wel helpen om rust en overzicht terug te brengen in jouw leven.  Ik deel hier graag een aantal tips, om met de dagelijkse stroom aan informatie via social media om te gaan:

1 Je hoeft natuurlijk niet meteen van alle social media af, maar probeer eens een keuze te maken in plaats van elke dag zowel Facebook, Twitter, Instagram als LinkedIn te volgen.

2 Zet je meldingen van social media uit, of log helemaal uit. Het opnieuw aanloggen zorgt ervoor dat je je realiseert hoe vaak je nu daadwerkelijk inlogt. Zo werp je voor jezelf een drempel op om het gebruik nog even uit te stellen.   

3 Plan vaste momenten in op de dag, om naar je social media te gaan en zet gewoon een wekker op maximaal 10 minuten.

4 Ben je gewend om op momenten dat je niets doet, of zit te wachten op iets of iemand,  naar je telefoon te grijpen? Probeer dat eens achterwege te laten. Realiseer je dat je hersenen soms dat moment van rust gewoon even nodig hebben. Kijk om je heen of knoop een keer een gesprek aan met degene die naast je zit.

5 Vind je het moeilijk om die telefoon weg te leggen, of ben je bang dat je iets mist, bedenk dan eens wat die tijd je oplevert. Plan een klusje in dat al tijden ligt te wachten, of ga iets leuks doen.

Ik zou je natuurlijk kunnen overladen met meer tips, maar misschien is het leuk eerst eens aan de slag te gaan met deze 5 tips. Pak een kop thee of koffie en laat deze informatie even bezinken. En wil je meer informatie over wat ik voor je kan betekenen, dan kun je mij bereiken via info@meergrip.nl  of via mijn contactformulier. Dan neem ik contact met je op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *